PERIODISK FASTA

Till alla er som är intresserade av främst LCHF eller av fastande eller bara experiment av kroppen kan ju fortsätta att läsa, ni andra borde nog hoppa detta inlägg.

Och mamma, du om någon borde låta bli!
Ska inte skriva så mycket om det egentligen mer än att jag ska prova på ett litet experiment, alltså något som kallas för periodisk fasta. Detta innebär i extremt korta drag att man fastar under ett visst antal timmar på dygnet. Jag ska prova på det som kallas för 16/8. Jag fastar alltså 16 timmar och får sedan äta under ett så kallat 8-timmarsfönster. Detta fönster kan du lägga vart på dygnet du känner att det passar dig. Jag som sällan känner hunger på morgonen ska därför prova att lägga fönstret mellan 12-20. Detta innebär att jag kan äta mitt första mål kl 12, och det sista kl 20 på kvällen, nästa mål dagen efter intas alltså kl 12 igen. Maten kan givetvis ätas kl 14, 15, 16 eller när som egentligen, bara det ligger inom 8-timmarsperioden.

Inom 8timmarsfönstret kan du egentligen äta precis hur mycket du vill, men när man äter LCHF är inte den risken så stor. Du klarar dig gott och väl på två mål mat och håller dig sedan mätt tack vare den ökade fettmängden. Jag räknar alltså med att ligga på två mål mat om dagen, och givetvis massor med vatten. Det är egentligen inte en särskilt stor omställning från hur jag äter nu, mer än att maten ligger inom en viss tidsperiod.

Jag som äter LCHF tycker ju detta är extremt spännande. Spännande överhuvudtaget egentligen att se hur kroppen svarar och då vikten stått stilla ett tag kan detta pusha igång den igen.
Det kanske inte funkar alls, men det är kul att prova och se vad som händer.

Nåja, ett sidospår i blogginläggena här kanske, men det är ju ändå såhär jag faktiskt lever. Kanske är intressant att läsa om det också ibland, vad vet jag.

Hoppas du inte trillat av stolen mamma för jag vet att du läst hela inlägget iaf.
I övrigt har jag för en stund sedan ätit mat, tacogratäng ala LCHF som blev helt galet god. Ska försöka spinna vidare på C-uppsatsen här innan jag lägger plugget åt sidan.

Pepp nu luggen, japp, tack så mycket.

Kommentarer
Postat av: peso

Intressant inlägg. nästan så jag äter, men ska också försöka hålla mig mellan 12-20 :) men det beror mycket på när jag tränar. Och imorgon ska jag prova tacogratängen, låter gött :P

2012-03-26 @ 22:57:42
URL: http://amapeso.devote.se
Postat av: majsan

shit det lät lite farligt det där med åtta-timmars-fönster. men klart att du klarar det galant, jag tror på dig! saknar dig så jävla mycket. PUSS <3

2012-03-27 @ 09:07:00

Här kommenterar du:

Vad heter du?
Vill du bli ihågkommen?

E-postadress: (endast synlig för mig)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0