LCHF

Det är många som undrar och frågar mycket över min "diet" som jag går efter. Tänkte därför skriva ett inlägg om det här, så ni som inte är intresserade får helt enkelt bortse från det här inlägget.

Jag äter alltså enligt LCHF som står för Low carb High Fat, lite kolhydrater mycket fett helt enkelt. I grund och botten är den till för att hålla blodsockret under balans samt för att "viktnormalisera" kroppen. Med viktnormalisera menar jag att kroppen går ner till den vikt den anser är rätt och lämplig för hur du är byggd. Är man lite överviktig går kroppen ner det som behövs. Är man inte överviktig men vill äta LCHF ändå är det ett utmärkt sätt att hålla blodsockret på en bra nivå, sötsuget blir som bortblåst.

I alla fall, jag har uteslutit bröd, ris, pasta, potatis och socker, steker allting i smör istället för margarin. Jösses undrar folk, VAD äter du egentligen? Jag äter allt jag åt innan fast har sallad och en fet sås till istället för de vanliga som exempelvis då är pasta och ris.
   Jag tänker inte skriva ner något om att fett är helt fantastiskt och kolhydrater är livsfarligt för det är ingenting jag står för. MEN, LCHF fungerar faktiskt, jag mår jättebra av att äta som jag gör och jag tycker att det är viktigt att inte vara RÄDD för fett. Ha i lite extra smör eller grädde i maten, det dör du inte av.
    Jag äter inte efter LCHF hela tiden, vill jag äta en smörgås gör jag det eller känner jag för pommes frites så äter jag det. Jag har dock insett att jag i längden mår bättre av att skära ner på kolhydrater och öka intaget av fett och protein istället.
    Är det inte farligt att äta fett då? Man blir ju tjock? Läste någonstans att du blir lika fet av fett som du blir grön av grönsaker eller söt av socker. För mer läsning om just fett eller rent allmänt om LCHF rekommenderar jag www.lchf.se eller så googlar ni helt enkelt, finns en djungel därute med information.

En liten checklista på vad man bl.a. kan äta med LCHF:

-Fågel
-Fisk
-Kött
-Smör
-Ägg
-Bacon
-Grädde
-Ost (fetaost, philadelphiaost, brieost osv)
-Svamp
-Sparris
-Broccoli
-Gurka
-Feta såser
-Grönsaker som växer ovan jord

Och så vidare och så vidare och så vidare..

Checklista på vad du ska undvika/avstå med LCHF:

-Socker
-Pasta
-Potatis
-Ris
-Margarin
-Mjöl
-Majs
-Saft
-Läsk

Checklista på vad du bör vara försiktig med/äta med måtta:

-Bönor
-Linser
-Röda grönsaker
-Frukt (en om dagen räcker)

Tips om du vill äta enligt LCHF:

-Använd feta produkter, ju fetare desto bättre
-Ät naturligt fett
-Undvik gröna nyckelhål, se de som svarta döskallar

LCHF passar inte för alla men jag själv har inte haft några svårigheter med att utesluta kolhydrater. Klart jag saknar en macka ibland men då är det inte värre än att jag äter en. Man ska äta det man är sugen på, det mår man bra av. 
   Hoppas ni som varit intresserade fått det ni önskat, vill man börja med LCHF kanske detta kan vara en push i rätt riktning. Undrar ni över något rent allmänt om LCHF eller om vad jag äter kommentera då (kanske är mitt enda sätt att få kommentarer haha), eller googla. Google is your friend.


Kommentarer
Postat av: Frida

Får väl forsätta kommentera då :) en fråga har jag om dieten. är det inte svårt att komma på maträtter eller har du en sida du går in på för att få recept? Puss

2011-01-11 @ 12:55:02
Postat av: Luggen

Fortsätt, fortsätt ja :)



Det är inte så svårt att hitta på maträtter, börja med att ät som vanligt men byt ut kolhydraterna mot typ sallad, stek i smör.

Annars finns det en jättebra sida som heter http://kolhydrater.ifokus.se/ där står det om ALLT man behöver veta, exempelvis recept :)



Puuuuuuuuuuss

2011-01-11 @ 14:08:38
URL: http://malinsofialinnea.blogg.se/

Här kommenterar du:

Vad heter du?
Vill du bli ihågkommen?

E-postadress: (endast synlig för mig)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0